De ontwikkeling van de telefonie heeft in de laatste 20-30 jaar een enorme vlucht genomen.
Aan het eind van de 19e eeuw werd de telefoon uitgevonden. Bedraad uiteraard, met een zeer beperkt netwerk. Dat bleef even zo, tot er grotere telefooncentrales werden geïnstalleerd, er kabels over de zeebodem werden gelegd, waardoor op zeker moment elk huishouden, zo zij dat wensten, een telefoonverbinding had. Een volgende grote stap in de ontwikkeling van de telefonie was de introductie van de mobiele telefoon, eind 20e eeuw.
Met de komst van het internet ontstond ook een nieuw fenomeen: VoIP.
Een afkorting voor: Voice over Internet Protocol.
Bij VoIP wordt gebruik gemaakt van het internet om geluid gedigitaliseerd te verzenden en te ontvangen. Vooral bij gebruik van de mobiele telefoon worden daarmee de kosten voor een gesprek enorm gedrukt.
VoIP geschiedenis
Enkele diensten specialiseerden zich in VoIP als service. SKYPE is een bekende ‘speler’ in deze markt.
SKYPE is een softwareprogramma van het bedrijf Microsoft. Het kent versies voor MS Windows, Mac OS, Linux, IOS, Android en Windows Phone. SKYPE zag het levenslicht in 2003.
Naast SKYPE is Zoom de laatste jaren enorm in opkomst. Opgericht in 2011, bood het bedrijf diensten aan om met meerdere personen te bellen. Een zogenaamde ‘conference call’. Iets dat SKYPE op zeker moment ook kon, maar niet met de capaciteit die Zoom bood.
Op dit moment kun je met SKYPE met maximaal 100 personen tegelijk bellen. Met Zoom kan dat met 1000. Ook heeft Zoom wat extra tools, zoals een geïntegreerd whiteboard en zogenaamde ‘breakout’-rooms, waarbij de bellers zich in groepjes kunnen opsplitsen.
Een laatste dienst die nog het vermelden waard is, is FaceTime. Deze dienst is alleen toegankelijk voor gebruikers van Apple-producten.
Tip: 020 Nummer Aanvragen | Amsterdams Telefoonnummer Bestellen Online
Waarom zouden bedrijven gebruik moeten maken van VoIP?
Enkele voordelen zijn al genoemd:
- Het is goedkoper dan regulier bellen (zeker internationaal)
- Je kunt makkelijk met meer mensen tegelijk overleggen
- Er zijn vaak gespecialiseerde tools ter beschikking (whiteboard, break-out rooms, etc.)
Daarnaast:
- Als je een internetverbinding hebt, kun je deelnemen aan een gesprek
- Videobellen is mogelijk
- Je kunt je computerscherm delen
- Je kunt eenvoudig een ‘waiting room’ aanmaken, waardoor je meer controle hebt over wie op welk moment deelneemt aan bijvoorbeeld een vergadering.
Tot slot
VoIP is ook een technologie die enorm in ontwikkeling is. Elke maand worden er nieuwe features toegevoegd aan de bestaande diensten. De combinatie met Artificial Intelligence zal ongetwijfeld leiden tot nog meer toepassingen voor deze technologie.
Allemaal redenen voor een middelgroot tot groot bedrijf om VoIP te overwegen!